فروشگاه اینترنتی میرولانژ | نمایندگی انواع کالای لوکس در ایران

تفاوت عطر ، ادکلن و ادوپرفیوم چیست؟

Monday، ۲۹ Farvardin ۱۴۰۱

اکثر ما هنگام خرید و گشت و گذار در فروشگاه‌ها و نمایندگی‌های فروش عطر با واژه‌هایی که عموما ریشه فرانسوی دارند از جمله پرفیوم، ادوپرفیوم، ادکلن، ادوتویلت وغیره مواجه شده‌ایم؛ بنابراین احتمالا یکی از سوالاتی که برای اکثر افراد هنگام خرید عطر پیش آمده‌ است، تفاوت عطر ، ادکلن و ادوپرفیوم است. دانستن تفاوت این محصولات و فرق بین آن‌ها به ما کمک می‌کند تا بتوانیم از این محصولات بهتر استفاده کنیم. از جمله سوالاتی که هنگام خرید این محصولات مطرح می‌شود، این است که کدام یک از آن‌‌ها برای ما مناسب‌تر هستند یا اینکه ماندگاری عطر بیش‌تر است و یا ادکلن و به‌طور کلی تفاوت عطر ، ادکلن و ادوپرفیوم چیست؟

فروشندگان این محصولات عموما اطلاعات خوبی در رابطه با رایحه و نوع برند این محصولات به خریدار‌ها ارائه می‌دهند؛ اما اطلاعات دقیق و کاملی در رابطه با تفاوت عطر ، ادکلن و ادوپرفیوم در اختیار شما قرار نمی‌دهند. انتخاب نوع عطر، به اندازه انتخاب رایحه آن اهمیت دارد. در این مطلب از مجله میرولانژ می‌خواهیم به مقایسه ادکلن، پرفیوم و عطر بپردازیم و تفاوت آن‌ها را به شما بگوییم. تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا بتوانید به‌طور کامل با تفاوت عطر ، ادکلن و ادوپرفیوم آشنا شوید و هنگام خرید عطر، محصول مورد نیاز خود را به درستی تهیه کنید.

عطر یا پرفیوم چیست؟

عطر یا پرفیوم (perfume)، در واقع محصولی است که بیش‌ترین میزان غلظت را در بین این محصولات دارد؛ اما باید بدانید که عطر، خالص نیست؛ زیرا عطر خالص ناخوشایند بوده و می‌تواند پوست را اذیت کند. چیزی حدود ۲۰ تا ۴۰ درصد از عطر را عصاره روغنی تشکیل می‌دهد و کمک می‌کند تا عطر قوی شده و عطر برای مدت یک روز بوی خود را از دست ندهد و ماندگاری داشته باشد. در واقع عطر یا پرفیوم، از ادوپرفیوم‌ها ماندگار‌تر هستند. عطر یا پرفیوم ماندگاری و بوی بسیار بالایی دارد و می‌توان گفت پرفیوم، گران‌ترین نوع از انواع عطرهای موجود در بازار است. توجه داشته باشید که واژه پرفیوم مختص و ویژه برای عطر زنانه نیست.

ادوپرفیوم چیست؟

علامت اختصاری ادوپرفیوم، EDP است. بعد از عطر یا پرفیوم، ادوپرفیوم‌‌ها در رتبه بعدی از نظر غلظت درمیان این محصولات هستند. ادوپرفیوم‌ها غلظتی در حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد دارند. ویژگی ادوپرفیوم‌ها این است که ماندگاری به اندازه یک روز کامل داشته و در عین حال موجب سردرد شما و یا اطرافیانتان نمی‌شود. در واقع می‌توان گفت ماندگاری از صبح تا عصر دوام آورده و در هنگام شب نیز برای خود فرد همچنان قابل استشمام است. ادوپرفیوم‌ها، پرفروش‌ترین نوع از انواع عطر‌ها هستند و بیش‌تر برند‌ها این نوع از عطر‌ها را تولید می‌کنند.

ادکلن چیست؟

باید بدانید که ادکلن غلظت بسیار کمی دارد و با غلظت ۲ تا ۴ درصد و درصد الکل بیش‌تری تهیه شده‌است. ماندگاری ادکلن کم و در حدود چند ساعت است. این نوع از محصولات عطری برای ‌استفاده در طول روز پیشنهاد نمی‌شود و تنها برای ایجاد بوی خوب، در مدت زمان بسیار کم کاربرد دارد. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که واژه ادکلن ( Eau de Cologne) صرفا برای عطر‌ها و محصولات مردانه به کار نمی‌رود‌.

مقایسه ادکلن، ادوپرفیوم و عطر

برای مقایسه ادکلن، ادوپرفیوم و عطر می‌توان فاکتور‌هایی از جمله چگونگی ساخته شدن، غلظت، ماندگاری و غیره را بررسی کرد. در ابتدا باید با چگونگی تهیه آن‌ها آشنا شوید. ماده تشکیل دهنده اصلی، عصاره روغنی است که در واقع همان عطر خالص است و به هیچ‌وجه به صورت خالص برای عموم قابل استفاده نیست و می‌بایست با حلال‌ها از جمله الکل ترکیب شود. وقتی عصاره روغنی با الکل ترکیب شود، الکل موجب رقیق شدن آن شده و در نتیجه آن را قابل استفاده می‌کند و همچنین الکل موجب پایدار شدن بو و رایحه عطر می‌گردد. در واقع اهمیت الکل و عصاره روغنی به یک اندازه است؛ زیرا عطر نیز غلظت و ماندگاری عطر نهایی را تعیین می‌کند. برای مقایسه ادکلن، ادوپرفیوم و عطر می‌توان آن‌ها را از نظر غلظت، ماندگاری و قیمت بررسی کرد.

در واقع پرفیوم بیش‌ترین میزان غلظت اسانس را داشته و بیش‌ترین ماندگاری را نیز دارد. عطر‌هایی که از نوع پرفیوم هستند، ماندگاری آن‌ها بین شش تا هشت ساعت بوده و بالطبع قیمت بالاتری نیز دارند. در جایگاه بعدی از نظر میزان غلظت اسانس معطر، ادوپرفیوم‌ها قرار دارند و ماندگاری این نوع از عطرها حدود چهار تا پنج ساعت بوده و رایحه ملایم و سبکی دارند. می‌توان گفت ادوپرفیوم‌ها نیز پخش بو و ماندگاری رضایت بخش پرفیوم را دارا هستند و در عین حال قیمت پایین‌تری نسبت به پرفیوم‌ها دارند. ادکلن یا EDC در مقایسه با ادوپرفیوم و پرفیوم، غلظت بسیار کمتری از عصاره روغنی را داشته و میزان الکل بالاتری دارد. ماندگاری ادکلن حداکثر دو ساعت است و قیمت مقرون به صرفه‌ای دارد.

برند‌های مختلف و پرطرفدار از جمله عطر آمواژ (Amouage)، عطر کرید (Creed)، عطر مارلی (Marly)، عطر زرجف (Xerjoff)، عطر فرانسیس کرکجان (Maison Francis Kurkdjian)، عطر لالیک (Lalique)، عطر بولگاری (Bvlgari)، عطر کارتیه (Cartier) و عطر فیلیپ پلین (Philipp Plein) و... انواع مختلف عطر، ادکلن و ادوپرفیوم را در رایحه‌های مختلفی تولید می‌کنند. برای مثال عطر ادوپرفیوم لالیک Mon Premier Cristal Tender دارای رایحه اولیه وانیل و میوه گلابی و رایحه میانی نیمه شیرین خامه‌ای‌مانند از وانیل و گل رز و رایحه ماندگار مشک است که حس شادابی لطیفی از میوه گلابی و مشک نیز در پس زمینه آن قرار دارد. پخش بو و ماندگاری مناسبی داشته و انتخاب بسیار شایسته ای جهت مصرف روزانه در فصل‌های پاییز و زمستان و روزهای خنک بهاری است. ادکلن شوپارد-شوپارد ایگل ایمپریال Chopard Aigel Imperial دارای رایحه اولیه ترنج و زنجبیل و رایحه میانی آب، لابدانیوم، صمغ کندر و نعناع هندی و رایحه ماندگار چوب گایاک، عود و عود لائوس است؛ ماندگاری آن متوسط و مناسب فصول گرم است.

با وجود تمام تفاوت‌هایی که گفته شد، باید به این نکته توجه کنید که غلظت و ماندگاری که در تفاوت عطر ، ادکلن و پرفیوم وجود دارد؛ تنها هنگامی قابل بررسی است که محصولی که خریداری نموده‌اید، اصل باشد. خرید عطر اصل به‌ویژه از برندهای لوکس، به دلیل وجود انواع نمونه‌های تقلبی، به یک چالش تبدیل شده است که تنها با خرید از یک فروشگاه معتبر، می‌توانید این چالش را برطرف نمایید و از عطرهایی با کیفیت و ماندگاری بالا استفاده کنید که آسیبی به سلامتی با به لباس‌های شما وارد نکنند.

بیشتر بخوانید:

تفاوت عطر گرم و سرد